:: totoromössa till stort barn aka vuxen ::

totoromössa

Jag hittade ett mössmönster med Totoro (från den japanska animefilmen Min granne Totoro) på Ravelry innan jul och kände direkt att det skulle bli en klockren julklapp till Peter. Jag menar, kolla bara vad gulligt! Tyvärr har det ju varit alldeles för kallt för att kunna använda mössan så mycket så den har mest använts inomhus sen i julas. Man vill ju gärna vara Totoro-fin inomhus också.

totoromössa

Ögon, nos och mun är av kläde som jag applicerade fast istället för broderi direkt på den stickade ytan som i beskrivningen. Eftersom öronen verkade helt enormt stora enligt beskrivningen eftersom de skalades upp i förhållande till mössans storlek så stickade jag de minsta öronen.

totoromössa

totoromössa

Dubbla Totoro-julklappar blev det i julas.

totoromössa

Mössmodellen är något märklig, som en trekant, så jag var orolig att den skulle bli antingen för kort eller alldeles för vid om den blev för lång. Eftersom folk på ravelry benämnde storleken på mössan som liten (mönstret finns i baby- till vuxenstorlek) så ökade jag på maskantalet och garnet är tjockare än det som rekommenderas i beskrivningen.  Och kolla - en passar perfekt!

Garn: Cascade yarns 220, mörkgrå
Stickor: 4mm
Mönster: Top Down Bonnet with Anime Character. La upp 52m och ökade i sidorna tills den blev lika lång som Peters vanliga mössa

totoromössa
totoromössa

1 kommentar :

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.