:: kanthakudden ::

 kanthakudden
 
Tidigare i våras sydde jag ihop lapptäcket till det som skulle bli den här kudden. Den ursprungliga tanken var att kanthabroderiet med alla dess förstygn skulle bli ett sidoprojekt som jag kunde plocka upp när händerna ville ha ett handarbete men när huvudet var för trött för att tänka. Så var det också i början, men efter ett tag kunde jag inte sluta sy på den. Långa rader fram och tillbaka, fram och tillbaka och till slut var den klar, mycket snabbare än jag hade beräknat. 

kanthakudden

Innerkudden som är 72x72 cm, en gammal ikeakudde, är perfekt att ha att luta sig mot när man läser bok eller löser korsord i sängen.  Jag har länge sneglat och suktat efter vackra kanthabroderade överkast och kuddar (som man syr i Indien och Bangladesh) som säljs i inredningbutiker och broderat både en hexagonkudde och en  vanlig kudde inspirerade från dem. Nu har jag äntligen sytt en kudde till mig själv som är inspirerad av kantha.

kanthakudden

De flesta av tygerna är loppisfyndade stuvbitar, örngott, påslakan eller förkläden men några är nyinköpta. Det var ett jättebra projekt att ta slut på tygbitar som var för så för att sy ett helt plagg eller liknande av. De gamla, mjuktvättade tygerna var lätta och sköna att sy i jämfört med de de gröna och blå tygrutorna med guldtryck som var styva och inte så följsamma. Glad är jag att den gamla tråkiga kudden fått nytt liv och gör sovrummet färgglatt.

kanthakudden
 
kanthakudden

kanthakudden

kanthakudden

8 kommentarer :

  1. Väldigt snyggt, med bara förstygn!
    Det enkla är ofta det vackraste.
    Härligt kombinerat med lappteknik och broderi.
    Är nyfiken på vad du har "bakom" - ett bomullstyg? - någon form av vadd?
    Hälsningar Fröken Slöjd
    Ps. Grattis till doktorsexamen med den vackraste avhandlingen. Ds

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Precis det är ett bomullstyg bakom, en gammal gardin faktiskt. Två tyglager och förstygnen ger förvånansvärd stadga.

      Radera
  2. Så snygg, denna vill jag ha :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är inte svårt att göra själv, men det tar tid :)

      Radera
  3. Åh, det där står på min önskelista sedan länge också - grymt inspirerande att se din awesome kudde! Tycker om hur du kombinerat färgerna, variationen på stygnfärg och lapparnas färger och mönster. Lugnt och glatt på samma gång.

    SvaraRadera
  4. Så snyggt och effektfullt i sin enkelhet - och hexagonkudden är en stor favorit här hemma! <3

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.