:: sengångaren Sid ::

Sengångaren Sid

Både min sambo och jag är oerhört förtjusta i sengångare. Förra året såg vi ett avsnitt av Mitt i naturen som handlade om just sengångare. Det var så jäkla roligt när en av sengångarna blev arg och skulle gå till attack. I slow motion kom armen med de långa klorna fram för drämma till motståndaren. Motståndaren hann komma undan! Om man gillar gulliga djurbebisar kan jag rekommendera videon där sengångarungar piper. Bedårande!

När jag några veckor innan jul hittade en beskrivning på Pinterest hur man syr en sengångare av en socka var julklappen till sambon given. Det var ett snabbsytt och roligt projekt. Några lämpliga gamla bruna sockor att slakta hade jag inte, däremot fanns det kvar brun velour i tyglådan sen jag sydde apdräkten till min systerson i födelsedagspresent. Som ni kan se på bilden nedan är det en tre-tåig sengångare och klorna är klippta av vitt kläde. Tack vare kardborrebanden på tassarna kan han hänga och Sid flyttade in i taklampan på julafton och sen dess har han, i sann sengångaranda, inte rört sig många meter.

Sengångaren Sid

Sengångaren Sid

Sengångaren Sid

Sengångaren Sid

12 kommentarer :

  1. Urgullig! Och ett behändigt husdjur som inte behöver så mycket passning :). God fortsättning förresten!

    SvaraRadera
  2. Men du ! Så bedårande gullig , kommer också ihåg det programmet :)

    SvaraRadera
  3. Helt underbar! Kommer ihåg när jag var inne i akvariet på Skansen en gång och fick se att ovanför hängde en sengångare och försökte saaaaaaaaaaaaaaaaaakta komma neråt mot mig ...det gick hur lugnt som helst stå kvar en stund och titta ;-))

    SvaraRadera
  4. Att bara hänga så där lugnt och iaktta omgivningen, det ser ut att vara en härlig tillvaro.

    SvaraRadera
  5. Det finns en serie på Animal Planet om en sengångarfarm. Kvinnan i serien tar hand om sengångare som har det svårt, återanpassar dom sakta men säkert till det vilda o utplacerar dom igen. Det föds även ungar där. Jätteintressant serie :) /pia

    SvaraRadera
  6. Den är ju helt galet söt!
    Läste föresten i tidningen i morse om en sengångare som fött tvillingar :)

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig sengångare! Så gullig i ansiktet också.

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.