:: Spinnrocken Blåvinge ::

spinnrock

Får jag lov att presentera min nyaste ägodel; spinnrocken Blåvinge. Jag hämtade den i fredags ute på Ekerö utanför Stockolm. Liisa, en kvinna som hade bytt upp sig till en modern spinnrock som ville bli av med sin gamla. Vi fick kontakt på facebookgruppen "Spinnare - Här säljer vi och byter våra saker" och nu har jag alltså tagit över Liisas spinnrock som hon i sin tur köpte på annons innan internetannonsernas intåg här i världen. Liisa hade i sin tur köpt spinnrocken av två systrar i Hammarby i Stockholm vars mormor hade spunnit, så jag gissar att mormorn är den urprungliga spinnerskan. Inspirerad av Hedvigs namngivna spinnrockar gav jag den namnet Blåvinge. Vingen på spinnrocken är i och för sig brun, men man måste ju inte var så petig med detaljer tänker jag.

spinnrock

 Jag hade lite alpacaull och vanlig ull hemma, så jag satte igång att spinna direkt på lördag morgon. Det blev många lärdomar av dessa första timmars spånad i kombination med youtubande, till exempel:
1) Drivbandets spänning reglerar hur vingen och spolen rör sig. Bandet måste vara tillräckligt spänt för att garnet över huvud taget ska snurra upp sig spolen.
2) När man tvinnar ihop garnet till 2-trådigt bör drivremmen vara lite mer spänd än när man spinner de 1-trådiga (singlarna)
3) Man måste hela tiden tänka på hur mycket man trampar i förhållande till hur mycket ull du matar ut eftersom det har att göra med hur löst/hårt tvinnat garnet blir.
4) Utväxlingen, d.v.s. hur många varv vingen snurrar när stora hjulet snurrar en gång är bra att ha koll på när man spinner olika typer av garn, och om man vill veta hur spinnrocken fungerar.
5) Att spinna sitt eget garn på spinnrock är SVINROLIGT och det går så fort jämfört med slända!

spinnrock

Kolla vad underbart sliten trampan är, så nednött att det blivit som en grop i träet.

spinnrock

spinnrock

spinnrock

5 kommentarer :

  1. Jag har en nästan lika dan. Liknande blå färg som är bortnött av min farmor. Min saknar dock drivrem fortfarande men tanken är att få igång den så småningom.
    Din är dock lite mer avancerad, för jag tror inte att jag har de där "justeringsrattarna" vid hjulet.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Grattis! Spännande att se vad som kommer ur den så småningom.

    SvaraRadera
  3. Ja du tro det eller ej en sådan har jag......mammas spinnrock. Jag har också hennes kardor kvar. Jag är inte ett dugg intresserad av att karda eller spinna, men jag kan inte skiljas från dem för de har jag sett mamma sitta i framför vedspisen där i köket i norr......sentimental jag...javisst! :-)))

    SvaraRadera
  4. Nice one! My mother-in-law has quite a similar one from Finland and I am desperately trying to get it going. As I am a pure beginner it is kind of hard and i am still not sure if it is acutally in good enough condition to be used (it was bought for decoration and no one in the family knows spinning...)I find it rather hard to get it going in a good pace and not turning backwards all the time. And then it is really fast. I guess it is a lot of practising and trying. Thanks for sharing your experiences. I will try think of it next time I am at it... Greetings! Barbara

    SvaraRadera
  5. Hello! I've been doing research on your wheel as well as another Swedish wheel and some from Norway. Are you on Ravelry.com? Do you speak English? https://www.ravelry.com/discuss/antique-spinning-wheels/3210150/1-25#1

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.