:: laga lapptäcke ::

lapptäcke

Nu på semestern har jag en plan för att laga två gamla lapptäcken. Täckena som kommer från en tant, död sedan länge, i släkten har jag haft i garderoben i något år nu, och jag minns tyvärr inte hur gamla de är. Jag hittade dem i en kasse när jag flyttstädade ur garderoben och tänkte att det blir ett bra semesterprojekt. Nu har jag i och för sig andra roliga projekt som jag vill sätta tänderna i under ledigheten, men det kan ju vara bra att ha flera att variera mellan.

lapptäcke
Några av tygerna är likadana fast i olika färgställningar och det är spännande att man kan se hur de olika färgerna har blekts. Den röda har behållit färgen väldigt fint medan den grålila är helt urblekt. 

lapptäcke

lapptäcke

Det smårutiga täcket är sytt av tyger med väldigt olika tygkvalitéer. De lila (bilden nedan) och gröna rutorna är förmodligen av något syntetmaterial och det är framför allt de som gått sönder.

lapptäcke

lapptäcke

4 kommentarer :

  1. Vilken skatt! Vilka fantastiska tyger.

    SvaraRadera
  2. Vilka vackra lapptäcken; verkligen värda att laga.

    SvaraRadera
  3. Fina!
    Och grymt med fjällmatsrecepten i förra inlägget! Det kliar i själen efter att ge sig ut...

    Teknisk grej: Jag vet inte om det bara är i min webbläsare -men sen förra inlägget kom tar liksom bloggen slut nedanför det inlägget, det går inte att kommentera på fjällinlägget och nu ser det ut som om din blogg bara innehåller två inlägg. Knasigt -så har det inte varit förut! Och andra blogspot-bloggar ser ut som vanligt. Tänkte skriva så du vet -kanske har du nån aning om vad som är felet (även om blogger är ett eget mysterium).

    SvaraRadera
  4. Lyxigt att hitta så fina lapptäcken :)

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.