:: om slöjdande i mars ::

kapsylblommor

Tiden rullar på och just när vi invaggats i tron att våren var här med då jag i söndags satt utomhus på gården och täljde pinnar, så vaknade jag upp till en vit värld på måndagsmorgonen. Nästan all snö har smält bort igen men den varma vårluften är fortfarande borta.

Om några veckor, den 12 april, ska vi ha påskbasar på Hemslöjden i Stockholm och det ska bli riktigt trevligt tror jag minsann. Då får ni jättegärna komma förbi och ta en fika, köpa slöjd eller bara snacka lite! För att ha något att sälja på basaren så har vi bett medlemmarna bidra med nya slöjdalster eller begagnade sådana till vårt loppisbord. Mitt bidrag ska bli blompinnar så jag har under några veckor när jag haft en stund över klippt plåtblommor, och så nu har även pinnarna täljts till.


tälja


 kofta

Deco-koftan har jag kommit riktigt långt med under sjukskrivningen. Stickningen efterlämnar en JAG KAN-känsla eftersom jag inte är någon storstickare, det är riktigt roligt att lära sig hur ärmhålen formas och hur man sen plockar upp maskor för att sticka i ärmen. Att plocka upp maskor för att sticka en ärmkulle har jag aldrig gjort förr och jag förundras över hur häftigt mönstret är. Sedan i måndags är jag tillbaka på jobbet igen, så avslutningen av koftan kommer förmodligen inte gå lika snabbt som stickandets under sjukskrivningen.

sländor

Som värd på våra kurser på hemslöjden får man delta i aktiviteterna om det finns plats. När det var täljning och spånad i lördags fick jag testa att karda och spinna garn. Sjukt svårt! I väntan på att min beställda slända ska komma med posten har jag lånat en slända och hittills har det blivit två små härvor. Man känner nästan historiens vingslag under sig när tråden formas mellan fingrarna, det är en häftig känsla att lära sig en gammal teknik. Eftersom mitt forskarjobb som doktorand består av oändligt långsamma processer med deadlines långt fram i tiden är det en skön kontrast att komma hem och spinna garn där man får omedelbart resultat, en riktig kick!

sländor

garn

2 kommentarer :

  1. Spännande detta med årstidväxlingarna! Lite hipp som happ nu för tiden... ;)

    Blompinnar lät ju som ett perfekt marknads-alster! Fina och dekorativa, återbruk och lagoma för spontanköp! ;)

    SvaraRadera
  2. Här gjorde också vintern en revival med rejält snöfall. Tyvärr, eftersom det var när jag tog i för att skjuta upp ett tungt snölass i en hög som fötterna gled iväg på is under snön, och axeln vreds till. Tänker att det hade varit bättre utan snön den här gången. Men bara att gilla läget...kanske meningen att jag behöver någon sorts vila just nu. Vem vet? Tror iallafall inte att jag ger mig på en stickning, för jag är ännu mindre stickerska än du. Din kofta ser ju hur fin ut som helst.

    SvaraRadera

Tack för din fina kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.